czwartek, 2 kwietnia 2015

Babka Makowa od Cioci Iwony

Wydaje mi się, że te przepisy, które podawane są z pokolenia na pokolenie są jednak najlepsze! Nawet receptura sosu bolońskiego nie powstała przecież w 21 wieku. Jest z nami już ponad 150 lat.  Nie oszukujmy się ...:) Nikt tutaj już nic nowego nie wymyśli(ja też nie!), świetnych przepisów w blogosferze jest po prostu miliony, ale mimo wszystko każdy się dzieli przepisami, które już ktoś opublikował. Czasem zmieni się troszkę proporcje i myśli się, że przepis JEST MÓJ ... Niestety euforia nie trwa długo, zaraz pod postem pojawia się komentarz osoby, która robi dajmy na to  ciasteczka owsiane dokładnie w taki sam sposób jak Ja ... No nic trzeba żyć dalej i cieszyć się z kolejnego uśmiechu na buzi osoby, która jadła sporządzone przez Ciebie danie, ale być po prostu z siebie dumny, że zrobiło się takie cudo. 




Jak już wiecie, ja ubóstwiam książki kucharskie, na blogach kulinarnych nie siedzę, nie szukam, stawiam na papier i na te najprawdziwsze receptury, które są po prostu nie zawodne. Oczywiście nie potępiam żadnej strony kulinarnej... Sama taką prowadzę :) Chyba po prostu wolę, coś co mogę dotknąć, potrzymać w reku, zaznaczyć jakąś kartką papieru i zawsze do tego wrócić... W internecie wiele rzeczy ginie, gubi się gdzieś, jak nie zapisze się strony... Ale głupoty Wam gadam! Przecież chce, żebyście korzystali z moich przepisów! Ale właśnie dlatego jest ten blog, bo nie każdy pcha się do gotowania, bo twierdzi, że nie jest do tego stworzony! OTÓŻ GÓ**NO PRAWDA ! Dlatego ta strona tak wygląda, żeby każdy nawet ten kulinarnie ułomny poradził sobie ze swoimi słabościami i upichcił coś pysznego, niekoniecznie pięknego, ale na pewno smacznego :)  No nic ... koniec gadania... Jak zwykle mam ślinotok bo chce Wam tyle powiedzieć, a nie skupiam się na tym co ważne... :D  
Wracając do pierwszego zdania tego postu, przepisy podawane z pokolenia na pokolenie... 
Tą babkę jem co roku na Wielkanoc, Ciocia Iwona zawsze ją szykuje i zawsze nie mogę się najeść bo jest po prostu przepyszna. W tym roku poprosiłam w końcu ciocie o przepis... Sama byłam zaskoczona jak wyglądał. To było po prostu jedno długie złożone zdanie! Ugotować, utrzeć, ubić wymieszać, upiec. TYLE ! Ale wychodzi z przepisu coś tak pysznego, że uszy się trzęsą :) 
Ja przekaże Wam przepis troszkę dokładniej, dlatego nie czekajcie do następnych świąt! Musicie spróbować tego przepisu! 




Babka Makowa od Cioci Iwony


Składniki:

2 szklanki mąki (250 g mąki) 
1 i 1/3 szklanki cukru 
1 kostka 
1 szklanka mleka
4 jajka (żółtka osobno białka osobno)
1,5 szklanki maku (około 200g)
1 łyżeczka proszku do pieczenia (brak na zdj.) 




Wykonanie:

Zaczynamy od zagotowania mleka, po czym dodajemy  
mak i zagotowujemy jeszcze raz. Ostawiamy do wystygnięcia. 




 W misce ucieramy mikserem masło, żółtka i cukier. 
Dodajemy ostudzony mak i ponownie miksujemy. 
Następnie dodajemy stopniowo mąkę z proszkiem do pieczenia
i miksujemy na mniejszych obrotach do czasu powstania jednolitej masy. 





W osobnej misce ubijamy białka (możecie dodać troszkę soli, aby białka szybciej się ubiły)
Jak widzicie na załączonym obrazku mój mikser, 
razem z podestem prezentuje się znakomicie ! 
Przedstawiam Wam MIKSER ! Mikser ma ponad 25 lat, pochodzi z Germanii ! 
Został przywieziony do Polski przez mojego Tate i służy nam do dnia dzisiejszego <3 
Wracając do przepisu... Ubijamy białka na sztywną pianę. 




Dodajemy do masy makowej stopniowo ubitą pianę, robimy to stopniowo 
i delikatnie mieszamy . 




 Z masy wyjdą Wam dwie średnie babki. Ja zrobiłam jedną dużą i 4 mini babeczki. 
Pamiętajcie, aby posmarować masłem formy i posypać je bułką tartą,
 jeśli nie są silikonowe. 
Formy wypełniamy do 1/2 a nawet 3/4 wysokości. Babka wyrośnie! 
Pieczemy w nagrzanym do 180*C piekarniku przez około 40 minut jeśli macie duże formy, ale jeśli robicie mini babeczki pieczenie skracamy do około 25-30 minut. 
Po upieczeniu dajcie im odpocząć, wystygnąć 
i odkrójcie nożem czubek babki, aby stała prosto i równo. 









SMACZNEJ BABKI ! 
Ps. Dziękuje Cioci za przepis !













11 komentarzy:

  1. Babka z makiem musi być pyszna i ciekawa w strukturze bo uwielbiamy te małe "pesteczki" w wypiekach :D
    Cudownie wyglądają w przekroju :)
    Co do wypieków to fakt te przekazywane z pokolenia na pokolenie sa najlepsze a to dlatego, że przywołują nam wspomnienia :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Przepisy te , które są już sprawdzone przez nasze babki są najlepsze.Piękna baba :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie myślałaś nigdy, żeby iśc do jakiegoś programu kulinarnego? ;) Ugotowani byli teraz w Rzeszowie :) Szkoda, że się nie zgłosiłaś ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślałam wiele razy, nawet chciałam się zgłosić do ugotowanych, jednak dość długo trwa cały proces a ja wciąż czekam na decyzje ambasady związaną z wizą K1, która może pojawić się każdego dnia... Dlatego aktualnie jestem troszke uziemiona :)

      Usuń
    2. A o co chodzi z tą wizą? :)

      Usuń
    3. I gdy dostaniesz wizę to się od razu przeprowadzasz? :3

      Usuń
    4. http://wszystkomaniaczka.blogspot.com/2015/01/zareczyny-i-troszke-bardzo-o-nas.html Tu jest dość dużo informacji :) Poczytaj w wolnej chwili :)

      Usuń
  4. ile proszku do pieczenia mam dodać? W składnikach 1 kostka oznacza jedną kostkę masła?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeju ! Totalnie zapomniałam napisac :( 1 łyżeczka ! Mam nadzieje, że nie jest za późno !

      Usuń